Wat zijn mijn ambities ?

-Het halen van mijn propedeuse.

Hoe wil ik dit gaan doen?
Ik wil ervoor zorgen dat ik dit jaar me propedeuse haal omdat ik het idee heb dat je dan een stuk prettiger je tweede jaar in gaat. Dit denk ik omdat je dan al je punten van het eerste jaar al binnen hebt en je in je tweede jaar niks meer hoeft in te halen van het eerste jaar.
Ik wil dit gaan bereiken door voor elk tentamen me goed voor te bereiden door zo vaak mogelijk naar de les te gaan, mijn voorbereidingsopdrachten volledig te maken en vragen stellen wanneer ik iets niet voldoende begrijp. Dit geldt ook voor mijn projecten,

- Mensen helpen zoveel mogelijk uit hun leven te halen.

Hoe wil ik dit gaan doen ?
Ik wil graag mensen helpen zoveel mogelijk uit hun leven te laten halen, dit door middel van een gezondere leefstijl. Vaak denken mensen dat alleen een gezond voedingspatroon voldoende is voor een gezonde leefstijl, maar dit is niet zo. Voor mij bestaat een gezonde leefstijl uit een goede balans tussen gezonde en ongezonde voeding in combinatie met voldoende lichaamsbeweging. Vaak schrikken mensen als verteld word dat ze voldoende lichaamsbeweging moeten hebben, omdat er vaak gedacht word dat er dan gesport moet worden echter is een stuk wandelen ook al lichaamsbeweging.
Ik wil graag mensen leren wat een goede balans is tussen de voeding en voldoende lichaamsbeweging en hoe ze dit zelf kunnen toepassen. Verder denk ik dat het erg belangrijk is dat het niet een te groot verschil moet zijn met hun huidige leefstijl zodat het makkelijk aangepast kan worden en makkelijker vol te houden is.

- De consument meer duidelijkheid geven over voeding 

Hoe wil ik dit gaan doen?
Door het internet van tegenwoordig is het heel makkelijk om informatie te verspreiden en op te zoeken. Omdat er zoveel informatie te vinden is op het internet is het erg lastig om het goede van het foute te onderscheiden. De kans dat hierdoor verkeerde dingen als waar worden aangenomen is erg groot. Ik vind het erg belangrijk dat iedereen de juiste informatie tot zich kan nemen, zodat er geen verkeerde dingen worden geloofd. 
Door mee te doen aan de challange consumentenvoorlichting  wil ik er samen met mijn groepje voor zorgen dat iedereen op een makkelijke manier de juiste informatie tot zich kan nemen. Dit gaan wij doen door middel van nieuwsbrieven te schrijven voor een diëtist zodat hij ze kan opsturen naar zijn cliënten.

 

Maatschappelijke uitdagingen van het beroep als diëtiste 

In mijn omgeving heb ik gemerkt dat mensen vaak een vooroordeel hebben over een diëtiste. Mensen denken snel dat je alleen naar een diëtiste gaat als je overgewicht/obesitas. Omdat er gedacht word dat een diëtiste alleen voor overgewicht is, merk ik dat mensen zich ervoor schamen als ze naar een diëtist moeten. 
Het lijkt mij een leuke uitdaging om volgend jaar aan de slag te gaan om het beeld dat mensen hebben over een diëtist te veranderen, zodat mensen zich er niet voor schamen als ze naar een diëtist moeten en daardoor sneller met andere klachten dan alleen overgewicht naar een diëtist gaan. 
Het is denk ik erg belangrijk om mensen een inzicht te geven in wat het werk van een diëtiste precies inhoud en dat het veel meer is dan alleen mensen met overgewicht behandelen. Zoals het behandelen van verschillende soorten ziektes.
Het lijkt mij daarom leuk om mensen nieuwsgierig te maken naar het beroep diëtist in plaats van oordelen.

 

Mijn leerdoelen

- Mijn mening in een groep durven uitspreken

Ik heb van mezelf best wel een sterke mening, maar in groepsverband durf ik vaak toch niet mijn eerlijke mening te geven. Ik heb dan snel het idee dat iemand het verkeerd kan opvatten. Maar in groepsverband is het juist belangrijk dat iedereen zijn eerlijke mening geeft om tot een uitkomst te komen waar iedereen tevreden mee is. Ik denk dat de challenge een mooie kans is om met dit leerdoel aan de gang te gaan. 
Ik wil aan het eind van dit semester mijn volledige mening durven geven in groepsverband. 
Dit ga ik meten door tussendoor feedback hierover te vragen aan mijn groepsleden en andere klasgenoten. Ook kunnen zij eventueel tussendoor tips geven waarmee ik aan de slag kan om mijn doel te bereiken. Als ik volledig mijn mening durf te geven in een groep zonder teveel na te denken hoe andere het gaan opvatten heb ik mijn doel bereikt.

- Met meer zelfvertrouwen voor een grotere groep mensen staan

Als klein meisje op de basisschool vond ik het doodeng om voor de klas een spreekbeurt te houden, al die mensen die jou aankijken en de volledige stilte. Ook op de middelbare school vond ik het eng om voor de klas te staan om iets te presenteren. Nu nog heb ik er moeite mee om voor een groep mensen te staan. Maar ik denk dat het bij deze opleiding juist erg belangrijk is dat je sterk in je schoenen kan staan voor een groep mensen.  Ook als je met cliënten bezig bent is het belangrijk dat je zelfvertrouwen uitstraalt. Ik wil erg graag aan de slag om met meer zelfvertrouwen voor een groep mensen te kunnen staan. Dit wil ik gaan doen door er veel mee te oefenen in de klas. 
Halverwege semester 2 wil ik met meer zelfvertrouwen voor een groep mensen kunnen staan.
Dit wil ik gaan meten door middel van feedback naar mezelf als ik voor een groep gestaan, wat voelde ik toen ik voor de groep stond, ging het beter dan de vorige keer, etc. Ook kan ik dan feedback vragen aan de mensen waarvoor ik gestaan heb, zij kunnen mij dan vertellen hoe ik over kwam en wat ik nog beter zou kunnen doen. Als ik mij op mijn gemak voel  en met gezonde spanning voor een groep durf te staan is voor mijn dit leerdoel behaald,

- Minder op het laatste moment pas dingen doen

Ik heb er nogal een handje van om dingen op het laatste moment pas te gaan doen. Niet alleen wat schoolopdrachten betreft maar ook buiten school. Vooral op school kom ik erachter dat dit een slechte eigenschap is. Huiswerk word vaak pas op de dag voordat het af moet gemaakt. Ook opdrachten in groepsverband maak ik vaak pas vlak voor de afgesproken deadline. Meestal heb ik mijn opdrachten nog wel op tijd af, maar het zou me een hoop stress besparen als ik het iets eerder maak. Dit wil ik gaan doen door planningen te maken wanneer ik wat maak en deadlines met mezelf afspreek wanneer iets af moet zijn.
Halverwege semester 2 wil ik strakke planningen voor mezelf gemaakt hebben en me hier een aantal weken volledig aangehouden hebben.
Dit wil ik gaan meten door een aantal weken een planning te maken voor die week, na een aantal weken kan ik dan kijken of ik me ook echt al die weken aan me planning gehouden heb. Als ik mij een paar weken aan mijn planning heb gehouden is dit leerdoel bereikt.

Reflectie op mijn leerdoelen

Mijn mening in een groep durven uitspreken
- Ik heb er hard aan gewerkt om mijn mening meer uit te spreken in een groep, het is mij nog niet volledig gelukt maar het gaat al zeker een stuk beter dan aan het begin van het schooljaar.

''Gedurende de Challenge heb ik Zoey steeds meer haar mening horen uiten. Hier zit nog wel verbetering in, maar een begin is zeker gemaakt. Ze gaf haar leerdoel aan de groep aan en was actief bezig deze te verbeteren'' Britt van Leeuwen de Mendonca (groepsgenoot How About Food!?)

''Zoey hoorde je in het begin van het gesprek wat minder, nu durft ze zich veel meer van der te laten horen en daar zou ik een voorbeeld aan kunnen nemen.'' Claire Bours (groepsgenoot How About Food!?)

''Ik vind dat Zoey zeker meer heeft geleerd om haar eigen mening uit te spreken. In het begin vond ze het allemaal wel prima, later in het jaar kreeg ze steeds meer een eigen mening en gaf ze het beter aan als ze vond dat iets anders kon. Dit is wel nog iets waar  ze meer aan kan werken maar ik heb zeker verbetering gezien afgelopen jaar.'' Anne Marijt (groepsgenoot How About Food!?)

Met meer vertrouwen voor een grote groep mensen staan
- Ik vind het nog steeds spannend om voor een grote groep mensen te staan, maar ik sta er zeker al met meer vertrouwen. 
Ik heb dit leerdoel verbeterd door vaker de beurt te nemen in de klas en een workshop te geven samen met mijn netwerkpartner. 

Minder dingen op het laatste moment pas doen

-  Dit leerdoel heb ik verbeterd door steeds duidelijk voor mezelf op te schrijven wanneer ik bepaalde dingen af moest hebben en wat ik precies af moest hebben. Aan de hand hiervan kon ik voor mezelf steeds een goede planning maken.
Ik hield de planning voor mezelf erg overzichtelijk waardoor het makkelijker voor mezelf was om me hieraan te houden.
Af en toe had ik nog wel momenten dat ik me iets minder aan mijn planning hield waardoor ik alsnog dingen op het laatste moment deed.