Consumentenvoorlichting
Ik heb voor de challange consumentenvoorlichting gekozen omdat deze challange het beste aansluit bij wat ik wil bereiken. Ik vind het erg belangrijk dat alle misverstanden over voeding de wereld uit worden geholpen. Ook vind ik het belangrijk dat iedereen de zelfde toegang heeft tot een betrouwbare basiskennis van goede voeding, niet alleen als je er voor geleerd heb. Zodat iedereen voor zichzelf kan beslissen wat goed en wat slecht is.
De challenge
In de challenge consumenten voorlichting is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk mensen probeert voor te lichten over bepaalde aspecten. Dit willen we bereiken door informatie op een begrijpelijke en simpele manier over te brengen.
Netwerkpartners
Wij hebben hulp van 2 netwerkpartners om ons te helpen met het realiseren van onze plannen. Wij hebben als netwerkpatners een diëtist en een visual content & brand creator.
Joran Broer is een diëtist met een eigen praktijk. Wij kunnen hem en zijn cliënten helpen door nieuwsbrieven te gaan schrijven die Joran op kan sturen naar zijn cliënten.
https://voedingsadviesbroer.nl/
Fabienne Lindenbergh is een visual content & brand creator, zij houd zich veel bezig met Instagram en andere social media. Zij helpt ons met het opzetten van ons Instagramaccount en helpt met het maken van een tempelt voor onze nieuwsbrieven.
https://www.instagram.com/stylebyfabie/
Ons project
Voordat we met ons projectgroep aan een definitief plan begonnen hebben wij een GAP-analyse gedaan. Hieruit bleek dat er veel onduidelijkheid bestaat over voeding en een gezonde leefstijl, mede doordat er tegenwoordig erg veel informatie verspreidt word door middel van social media. Het is erg lastig om de betrouwbare informatie te scheiden van de onbetrouwbare informatie.
Het was voor ons erg belangrijk dat wij een netwerkpartner zouden vinden die betrouwbaarheid uitstraalt waardoor de personen die met ons project te maken krijgen zeker weten dat wij betrouwbare informatie verspreiden.
We gingen op zoek naar een diëtist als netwerkpartner. Een van onze groepsleden kent een diëtist, zij heeft hem benaderd of hij onze netwerkpartner wilde zijn en hij was hier erg enthousiast over.
Toen we een netwerkpartner (Joran Broer) hadden zijn we met hem in overleg gegaan over wat hij dacht dat nodig was voor hem als diëtist en zijn cliënten. Het leek hem een goed idee om korte nieuwsbrieven te schrijven over verschillende onderwerpen. Hij kan deze dan opsturen naar zijn cliënten wat hem tijd scheelt in de behandelingen.
In overleg hebben wij onderwerpen bedacht en deze uitgewerkt tot uiteindelijk 26 nieuwsbrieven. Iedereen kreeg een aantal onderwerpen waarmee we aan de slag gingen om een nieuwsbrief van te schrijven.
Wanneer er een paar af waren gingen we bij elkaar zitten om alle nieuwsbrieven door te lezen en feedback te geven aan elkaar zodat we de nieuwsbrieven konden verbeteren. Toen we dit bij alle nieuwsbrieven gedaan hadden zijn de nieuwsbrieven opgestuurd naar Joran voor nog meer feedback.
Nadat wij feedback van Joran hadden ontvangen en konden we ze nog meer gaan aanpassen en verbeteren. Vervolgens hebben wij een logische volgorde van de nieuwsbrieven bedacht en hebben we een aantal nieuwsbrieven opgestuurd naar kennissen van ons om nog meer feedback van buiten af te verzamelen. Nadat we die feedback hebben toegepast kunnen we ze weer naar Joran opsturen voor goedkeuring. Als het dan is goed gekeurd kunnen de eerste nieuwsbrieven worden opgestuurd! De cliënten krijgen dan elke week een nieuwe nieuwsbrief opgestuurd.
Naast de nieuwsbrieven leek het ons leuk om een Instagramaccount op te zetten om verschillende dingen op te posten. Hiervoor hebben wij ook een netwerkpartner gevonden, Fabienne Lindenbergh. Zij heeft ons geholpen met het opzetten van ons Instagramaccount ''How About Food?!''.
Wij hebben aan Fabienne gevraagd of zij een workshop over het opbouwen van een netwerk via Instagram wilde geven aan onze challenge groep. Ze was erg enthousiast toen wij dit aan haar vroeger en heeft dit gedaan.
Aan de hand van de workshop hebben wij ons Instagramaccount ook verbeterd.
Claire en ik hebben het opzetten en onderhouden van het Instagramaccount op ons genomen. Samen hebben we nagedacht over wat, wanneer en hoe vaak we het beste kunnen posten. We zijn er toen op uitgekomen dat we elke dinsdag en vrijdag iets willen posten. De post kunnen variëren van feiten & fabels, leuke hotspots en eigen recepten.
Ons doel van de Instagram is een groot bereik opbouwen voor mensen die interesse hebben in voeding, hotspots en eigen recepten. Het mijlpaal voor ons Instagramaccount was 100 volgers binnen een maand halen en dat was ons gelukt. Ondertussen hebben wij 162 volgers,
Ons hoofddoel van dit project is het ondersteunen van een diëtist door de basis informatie over te brengen aan cliënten waardoor de diëtist tijd over houd voor andere dingen tijdens de behandeling. Dit doel is ook bereikt, want onze netwerkpartner Joran Broer gaat onze nieuwsbrieven naar 614 cliënten sturen, zodat hij tijd wint in zijn behandelingen. Ons Instagramaccount staat los van de nieuwsbrieven, dat is ook de reden dat we 2 hele verschillende netwerkpartners hebben.
Het lijkt mij leuk om dit project verder te ontwikkelen. We zouden eventueel dieper in kunnen gaan op de onderwerpen of we zouden het op een hele andere manier kunnen aanpakken met een andere missie. Het lijkt me leuk om hierover volgend jaar met mijn groep in gesprek te gaan.



